Dag allen,
We waren er weer allemaal op deze zonovergoten warme stralende julidag. Cor ontving ons in een van zijn 3 binnentuinen, waar het te midden van groene plantenpotten en struiken goed toeven was.
Maar er moest ook gelopen worden. Deze keer 16,3 km (4,3 km gemiddeld) met als startpunt de kerk in Goirle. We waren driemaal eerder in die plaats en streek. De markante fietspomp zagen we al in 2011 en is nu niet opnieuw vastgelegd. Evenmin als de nostalgische trambaan met het eenzame andreaskruis dat herinnert aan het verleden: de stoomtram naar Esbeek en van af 1909 naar Turnhout. Grensoverschrijdend gedrag was toentertijd een stuk lastiger.
Of Thijs Chanowski ook rijk geworden is van het misbruik op de “woonwagen” die we passeerden, is onbekend. Misschien was het misbruik niet relevant omdat het dier door een mens vervangen is.
Gezien het weer was de tocht met zorg gekozen: smalle bospaden, veel lommerrijke doorgangen, zacht kabbelend koel helder water: zeer de moeite waard. De bochtige Leie is – net als de Beerze – een schitterend beekje dat we diverse malen kruisten. Dat we om van het ene mooie stuk in het andere te komen soms wat stoffige paden moesten kruisen dan wel belopen was geen bezwaar. Want steeds opnieuw scheen de zon gefilterd door het bos. Het verval van de natuur werd opeens ook pijnlijk zichtbaar. Het laatste plaatje van de zacht rustende koeien riep bij Ruud wel heel bijzondere gevoelens op, maar daar kan hij op een volgende wandeling vast meer over melden.
Omdat Hank vanaf maandag tegen de 90 loopt, wilde hij, nu hij nog net kan zeggen dat hij naar de 80 loopt, dit moment met ons onderstrepen. We streken na afloop binnen bij de nieuwe Van der Valk-nederzetting in Tilburg, waar het nemen van de juiste afslag erg nauw luistert.
Hank, hartelijk bedankt voor de “notige” verfrissing na een warme dag en voor het komende nieuwe decennium goede gezondheid samen met José.
De volgende keer starten we bij Jan.
Ton
Bron van de wandeling: KlikPrintenWandel.nl
Geleend:
Tramlijn Tilburg – Poppel – Turnhout
In 1891 werden in Goirle plannen ontwikkeld voor een paardentramlijn naar Tilburg. Hiervoor werd het volgende jaar een concessie verleend maar de financieringsproblemen maakten dat de aanleg niet doorging. In 1898 voerde Hilvarenbeek onderhandelingen met Tramwegmaatschappij De Meierij om te komen tot een verbinding tussen Tilburg en Hilvarenbeek. Deze liepen op niets uit. Deze plannen werden echter overgenomen door de ‘Hollandsche Buurtspoorwegen’, gevestigd in Brussel en daar bekend onder de Franse naam ‘Vicinaux Hollandais’. Deze maatschappij wilde een stoomtramlijn vanuit Tilburg, via Goirle en Hilvarenbeek naar de grens laten lopen, waar aangesloten kon worden op een door de Belgen geprojecteerde lijn via Weelde en Ravels naar Turnhout. De geplande aansluiting via Rovert ging niet door, omdat vooral ‘De Utrecht’ en de steenfabriek in Esbeek er economisch belang bij hadden, dat de lijn naar dit kerkdorp zou lopen.
De stroomtramlijn van Tilburg via Goirle naar Hilvarenbeek en Esbeek werd op 23 september 1907 geopend. Op 1 mei 1909 volgde het deel van Esbeek naar Poppel. In Hilvarenbeek stopte de tram bij de herbergen Den Hemel, De Posthoorn en De Valk; in Esbeek bij café Kerkzicht.
In België werd op 21 november 1906 het deel Poppel – Turnhout geopend. Vanuit Turnhout liepen tramlijnen naar Eindhoven, Mol, Geel, Oostmalle en Rijkevorsel.
In de jaren 1914-1918 kon men met de tram niet naar België, want na Esbeek was de grens hermetisch afgesloten.