Dag lopers en de naar de einder turende Ruud,
Inderdaad Ruud, we gingen in kordate dr”af fer de n”atuur in. De kerk van Cosmas en Damianus komt op 5 plaatsen voor maar ook in Afferden (en in Abcoude, Hoge Venen en Groesbeek). Nu we er waren en er ook foto’s van hebben, is gepikte informatie uit Wikipedia ook wel aardig (zie onder).
Onder de stralende eerste zomerse dag zon van ruim 35° C liepen we een fraaie landschapsafwisselende tocht: rivier, beek, grasland, bosgebied, heide en een klein beetje asfalt. 15,5 Kilometer ver of dichtbij (3,6 km gemiddeld). Extra waterpauzes veraangenaamden de tocht. Luie koeien koesterden de waterkant, sloom bewaakt door torero’s bedreigende beesten. De aangeklede zebra bleef ons verwonderen.
Wat ons ook verwonderde waren de schitterende doorkijkjes: de uitgestrekte vlakte en een uitkijktoren gebouwd op een oude fundering. Deze gaf een uitgebreid beeld van de omgeving. Het was wat heiïg, waardoor de in zink aangewezen uitkijkpunten niet goed zichtbaar werden. Maar wanneer je gewoon ging zitten was dat toch ook niet te zien.
Ik sprak over verbazing, maar er was ook ontzetting: een nieuwe vorm van slavernij. Dahlia’s blijken in bed gelegd te moeten worden. Op afstand lijkt het of de machine rustig rijdend automatisch het werk doet. We weten nu beter: Poolse (?) vrouwen worden in hanglussen gehangen en mogen 9 uur liggend met gekromde benen bed na bed beplanten. Hoe zo Arbowet?
In het amfitheater bij de “Poaterskapel” dronken we weer en via een hangend hangbrugje bereikten we de kerk weer. Herman en Jan waren even eerder afgeslagen, we troffen hen zittend aan in de tuinstoelen van misschien wel de Poolse vrouwen.
Ton
>> Volgende keer starten we bij Hank, zonder Jan, die nu echt de Knollen gaat vieren.
Voor de foto’s: lees verder.
Bron van de wandeling: KlikPrintenWandel
Wikipedia:
Cosmas en Damianus (Grieks: Κοσμάς και Δαμιανός) waren volgens de christelijke overlevering tweelingbroers, geboren in de tweede helft van de 2e eeuw in Syrië. Van hun leven is niets met zekerheid bekend. Zij zouden allebei geneesheren zijn geweest, die kosteloos hun geneeskundige diensten aanboden (daarom staan zij in de oosterse kerk bekend als de Agioi Anárgyroi, d.i. Heilige Geldlozen) en dankzij hun levenswijze velen tot het christendom bekeerden.
Tijdens de christenvervolging onder keizer Diocletianus behoorden zij tot de eerste slachtoffers. Zij werden door de stadhouder Lycias gearresteerd en ondervraagd. Nadat zij over hun christelijke geloof hadden getuigd, werden zij in 303 onthoofd.
Boven hun graf in Cyrrhus is een kerk gebouwd. Van daaruit heeft hun verering zich naar Rome en van daaruit over de hele wereld verbreid. Reeds in de 5e eeuw werden zij veel vereerd. Paus Felix III (paus van 526 tot 530) verbouwde de tempel van Romulus bij het Forum Romanum tot een aan hen gewijde kerk. Het was deze kerk die de Nederlandse kardinaal Johannes Willebrands in 1975 toegewezen kreeg als titelkerk.