Dag allen,
Compleet waren we bij Jan te gast, op weg voor 13,6 km (gemiddeld 3,7 km!) naar Neerijnen en Heesselt aan de Waal.
Een tweetal plaatsjes dat via de Bandijk en langs de Waal liet zien hoe mooi de Betuwe is. Ook hoe zompig en modderig. Vanaf het parkeerterrein doken we – gewaarschuwd voor de kosten van de prullenbakken – direct de ‘bossen’ langs de Waal in.
Het was duidelijk dat de zon van de afgelopen dagen alle bomen en planten verleid had open te barsten. Vlak bij de Waal en de bruggen van Zaltbommel een klein monumentje dat WO II in herinnering bracht. Om het te begrijpen moet je wel voor, in of vlak na die tijd geboren zijn.
De Waal is een werkrivier en het werd duidelijk dat, gelet op de lengte van het schip, de fossiele brandstof voorlopig nog met scheepsladingen opgevoerd zal worden.
Deze tocht werd gekenmerkt door schrille contrasten: pril uitbottend groen en grof graafwerk, zware wielen verbonden aan enorme trucks en zacht zwevende ooievaars, die met hun klepperende snavels het klikkende geluid van de zware banden van de vrachtwagens over de plaatijzeren wegen deden vergeten.
Mooie bouwwerken vroegen ook de aandacht, waarbij we ook geconfronteerd werden met vooroordelen over gehandicapten en we via Ruud vernamen dat het belangrijk is het onderscheid tussen Bar en PSI te kennen.
Het lage gemiddelde van de loopsnelheid werd verklaarbaar toen we bij thuiskomst de ontbrekende zoolprofielen zochten. De vette rivierklei van de Waal kan op het Bossche zand worden teruggevonden.
De fraaiheid van het landschap zal ons beslist de droeve aanblik van het rund doen vergeten.
Volgende keer starten we op 5242 BK 5, waar Toon en Jan afwezig zullen zijn.
Ton
Uit de rubriek Geleend:
Achttien oplossingsrichtingen
Binnen de MIRT-verkenning zoeken we de beste oplossing om het water tussen Tiel en Waardenburg tegen te houden of te keren in geval van hoog water; we moeten voldoen aan de waterveiligheidsnorm. Hierbij hebben we de omgeving gevraagd om mee te denken over mogelijke oplossingen. Deze konden worden ingediend tot 1 december 2016.
In de eerste helft van 2017 worden alle oplossingsrichtingen gelijkwaardig beoordeeld op het halen van de doelstellingen en op aspecten als kosten en haalbaarheid. Op basis van deze eerste beoordeling bepalen we welke oplossingen kansrijk zijn. Dit leggen we vast in de Notitie Kansrijke oplossingen.
Oplossingsrichtingen worden opgebouwd met verschillende bouwstenen. Hieronder ziet u een plaatje van de bouwstenen. In de blokken daaronder worden vervolgens de oplossingen die in het verleden of recent zijn ingediend, verder toegelicht.
Alle oplossingsrichtingen staan ook in een boekje. Dat kunt u hier downloaden