2013-05-01 Sprang-Capelle

Dag allemaal,

We waren met 6. Gerard rust even uit van een wat uitvoerige golfpartij en Cor rust niet uit met zijn 6 kleinkinderen. We hebben ook een nieuw gezicht: Harrie B. Welkom.

13-05-01 SPRANG CAPELLE (11)Hij kon meteen wennen: 17 km en een hoog gemiddelde van 4,5 km. Hoe kan dat nou?

Hank leidde ons door de soms onvindbare knooppunten. Een zonnige, warme tocht door open landschap. Sprang Capelle heeft meer te bieden dan een vervallen huis: een heuse haven en mooi dorpswater. Zoals zal blijken is deze tocht doortrokken van hondenpoep. Het waterschap en jong leven trokken onze aandacht evenals mooie bloesem. De bloesem maakte de monsterlijke verminking van de bomen gelukkig goed, om maar niet te spreken van de witgoedopslagplaats.

Geplaveid liepen we over een stuk van het halve zolenlijntje, dat zoals hieronder blijkt de stoomsnelweg Den Bosch – Lage Zwaluwe was.

Jan wilde trakteren maar de commercie was niet klantvriendelijk en zelfs het station bood geen uitkomst. Volgende keer dan maar.

Volgende keer vertrekken we bij Herman en Ton P komt dan alleen koffie drinken.

Groet, (iets verlaat)

Ton V

Voor de foto’s: lees verder.

Uit Wikipedia:

De Langstraatspoorlijn, in de volksmond ook wel Halve Zolenlijn genoemd, was een spoorlijn van Lage Zwaluwe via Waalwijk naar ‘s-Hertogenbosch. De bijnaam Halve Zolenlijn refereert aan de schoenenindustrie en is natuurlijk ironisch bedoeld voor de inwoners van deze streek. Er was tijdens de aanleg wel rekening gehouden met het eventueel in een later stadium dubbelspoors maken van de lijn, wat nog te zien is aan de brugpijlers van bijvoorbeeld de Moerputtenbrug in het natuurgebied de Moerputten.

De spoorlijn werd geopend tussen 1886 en 1890 en was volledig gefinancierd met de opbrengsten uit Indië. Met deze spoorverbinding werd voornamelijk leer en aanverwante artikelen van en naar de Langstraat vervoerd. Lage Zwaluwe fungeerde als overlaadpunt voor scheepvaart naar Rotterdam. Tegenwoordig is alleen nog een deel vanuit Lage Zwaluwe naar Oosterhout als goederenspoorlijn in gebruik. Op het talud tussen Raamsdonksveer en ‘s-Hertogenbosch ligt thans een fietspad, het Halve Zolenpad genaamd.

Tussen Vlijmen en ‘s-Hertogenbosch gaat het oude tracé door het natuurgebied de Moerputten. De 600 meter lange Moerputtenbrug is in oktober 2006, na een uitvoerige restauratie, als wandelpad geopend. Het laatste stuk spoorlijn werd pas in 1997 opgebroken. In 2008 is door de gemeente Waalwijk een stuk spoor van 250 meter aangelegd ter hoogte van de Cartografenweg in Waalwijk, dit ter nagedachtenis aan de Halve Zolenlijn. Tot en met 1997 lag ter hoogte van het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch ook nog een stuk van de Halve Zolenlijn. In 1996 heeft de NS dit stuk spoor nog wel gebruikt, tijdens de eerste etappe van de Tour de France. Als verkapte reclame werd daar een treinstel van het toen gloednieuwe dubbeldeks interregiomaterieel gestald, opdat de hele wereld het kon aanschouwen.